臨牀透析 Vol.31 No.9(9)


特集名 維持透析患者の「満足度」を検証する
題名 透析スタッフの満足度
発刊年月 2015年 08月
著者 小松 康宏 聖路加国際病院腎臓内科
著者 笠井 愛 聖路加国際病院腎センター
【 要旨 】 業種を問わず従業員の職務満足度が高い職場は生産性も高い.医療現場でも同様の関係がみられ,看護師の離職率が低い病院はそうでない病院に比べて患者死亡率は低く,患者満足度が高いことが知られている.透析室はきわめてストレスが多い環境であるが,透析看護師は,他の部署に比べストレスが低く,満足度が高いという報告もある.チーム医療が進み,スタッフの裁量権,自己決定権,患者からの信頼度の高さも影響していると考えられる.職場環境改善,医師・スタッフ関係の改善,教育研修,人事評価の適正化,職務内容と裁量権の見直しなどにより,スタッフの職務満足度とパフォーマンスを高める取り組みが重要である.
Theme Evaluating the chronic dialysis patients satisfaction
Title Job satisfaction among dialysis staff
Author Yasuhiro Komatsu Division of Nephrology, Department of Medicine, St. Luke's International Hospital
Author Megumu Kasai Kidney Center, St. Luke's International Hospital
[ Summary ] Higher levels of job satisfaction lead to higher levels of worker performance. Studies show that high job satisfaction among nurses is associated with lower mortality rate and higher levels of patient satisfaction. A dialysis unit is a stressful environment;however, dialysis nurses' job satisfaction is higher and job stress is lower compared to those of nurses in other units in a hospital. The high perceived job satisfaction of dialysis nurses may be attributed to multidisciplinary practice, higher autonomy, and patient trust. Organizational level strategies targeted at facilitating a better workplace environment, improving the nurse-physician relationship, promoting staff education, establishing an evidence-based objective staff evaluation system, and broadening autonomy will increase job satisfaction and performance.
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