臨牀透析 Vol.31 No.9(2)


特集名 維持透析患者の「満足度」を検証する
題名 全腎協のアンケート調査より「満足度」の分析(血液透析患者)
発刊年月 2015年 08月
著者 大平 整爾 札幌北クリニック
著者 佐藤 香織 札幌北クリニック
著者 杉崎 弘章 八王子東町クリニック
【 要旨 】 2011年に全国腎臓病協議会が行った血液透析患者の実態調査から「患者満足度」に関連する資料を抽出して,これを分析・報告した.「現在の生活全般に対する満足度」を問う質問に「満足」「まあ満足」と答えた男性は73%,女性は78%で,いずれも高率であった.血液透析患者が日頃どのような気持ちで生活し通院加療を受けているかについての実態把握が,より良い透析ケアを提供する起爆剤となることが望ましい.患者の満足度は透析スタッフのそれに直結する.現行の「満足度調査」は主観に基づくものであり,その限界を知り,結果を多角的・個別的かつ謙虚に解釈することが肝要であろう.
Theme Evaluating the chronic dialysis patients satisfaction
Title Analysis of hemodialysis patient satisfaction from Japan Association of Renal Disease Patient Survey
Author Seiji Ohira Sapporo Kita Clinic
Author Kaori Sato Sapporo Kita Clinic
Author Hiroaki Sugisaki Hachiouji-Higasimachi Clinic
[ Summary ] An analysis of information related to "patient satisfaction" extracted from a survey of hemodialysis patients conducted by the Japan Association of Kidney Disease Patients in 2011 is provided. When asked how they felt about their current overall lifestyle, 73 % of the males and 88 % of the females answered that they were "satisfied" or "mostly satisfied". By understanding how hemodialysis patients feel about their daily lives as well as their medical treatment, we hope to provide a catalyst to deliver better dialysis care. The patients' degree of satisfaction is directly linked to the quality of care provided by dialysis staffs. The current "Satisfaction Survey" is subjective and its limitations should be recognized. It is essential that the results be interpreted from various perspectives.
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