臨牀透析 Vol.29 No.12(2)


特集名 透析スタッフの教育と診療レベルの向上
題名 透析クリニックにおけるスタッフ教育
発刊年月 2013年 11月
著者 大平 整爾 札幌北クリニック
【 要旨 】 透析クリニックは,日本の透析患者の過半数を治療するという重責を担っている.透析クリニックで加療される患者の多くは自力または介助歩行で通院してくるが,決して全員が軽症な病態にあるわけではなく,加えて患者高齢化は多様な問題を湧出してきている.クリニックの医療レベルは,日本の透析医療のそれに直結すると認識したい.ここでの教育ことに実務に関わるスタッフ教育は勤務しながらの教育(OJT)が中心となる.「見る・話す・聴く・読む・書く」という医療行為に必須の要綱は,日常勤務のなかにある.教育はいわゆる年配の指導者のみが行うものではなく,屋根瓦方式に代表されるように「教え・教えられる」ことを厭わない環境作りも重要である.医療機関開設者の意識や意向が問われる領域である.
Theme Education of the dialysis staff to achieve better quality care
Title Staff education in dialysis clinic
Author Seiji Ohira Sapporo Kita Clinic
[ Summary ] Dialysis clinics have the heavy responsibility of treating the majority of Japanese dialysis patients. Many of the patients treated at dialysis clinics are ambulatory or walk with assistance. However, not all have such mild conditions and various problems accompany the increasing age of these patients. The level of medical care provided by these clinics is directly related to dialysis medical care throughout Japan. Education for those involved in this work consists mainly of on-the-job-training (OJT). "Observing, discussing, listening, reading and writing", the essence of medical care can be found in our everyday work. Education is more than something that is performed by senior instructors, it is also important to create an environment where a "teach and be taught" attitude is accepted, as in a multi-layered system. This requires the awareness and willingness of those managing medical facilities.
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