臨牀透析 Vol.25 No.3(4)


特集名 透析看護スタッフのメンタルヘルスを考える
題名 透析患者の心理とスタッフの心理 -- いわゆる「モンスターペイシェント」への対応を中心に
発刊年月 2009年 03月
著者 大平 整爾 札幌北クリニック
【 要旨 】 誠意を込めた通常の説明や対応に納得せず,理不尽な要求を執拗に繰り返す患者を「モンスターペイシェント」と呼ぶ.これらの患者群は決して多くはないが,どの透析施設にもわずかながら存在して,透析スタッフを困惑させる.これらの患者には透析施設が組織的に対処しなければ,精神的疲弊感や徒労感が多くの「燃え尽き症候群スタッフ」を生み出してしまう.理不尽な要求には応じない毅然とした態度を全スタッフでとり,患者の言動が改まらないのであれば転院を促すことも一策であるが,私どもに課せられている診療義務のゆえに慎重を要する.最終的には,弁護士に助言を得ることが得策であろう.
Theme Mental Health Considerations for Dialysis Nursing Staffs
Title Psychological aspects of dialysis treatment related to management of difficult patients
Author Seiji Ohira Sapporo Kita Clinic
[ Summary ] Patients not satisfied with treatment and explanations provided by medical professionals and who stubbornly make repeated, unreasonable demands may be termed "monster patients". These patients are not large in number but a few exist in every dialysis facility. They are a source of trouble for staff members. If these patients are not handled effectively by dialysis facilities, emotional exhaustion and feelings of ineffectiveness may result in 'burnout' by staff members. If a firm stance by all staff members in refusing to accept these unreasonable demands does not bring about a change in the patient’s behavior, then suggesting a change in facilities is one approach to the problem. However, we must be prudent in employing this approach as it is our duty to provide medical treatment. In the end, it may be advisable to obtain the counsel of a lawyer.
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