臨牀透析 Vol.25 No.11(3-5)


特集名 腎不全患者への支援についての再考 --「指導」「教育」のあり方
題名 [ケース別にみた指導・教育]V. 慢性病をもつ人の家族をいかに支援すればよいのか
発刊年月 2009年 10月
著者 桐明 あゆみ 日本赤十字九州国際看護大学
【 要旨 】 慢性病をもつ人と家族は互いに強い影響を及ぼし,時に,ともに危機的な状況に陥ることもある.そこで,本稿では,ソーシャルサポートを臨床に応用したプログラムの一つである家族教室の試みを紹介する.家族教室の運営にあたっては,慢性病をもつ人の家族の特性を理解し,家族のニーズにあったテーマの設定と家族同士の話し合いを中心としたプログラムの構成が重要である.慢性病をもつ人の家族に対する支援では,一方的な知識提供ではなく,家族が本来もっている力を引き出すというエンパワーメント志向のアプローチが効果的であると考える.
Theme Reconsideration of Support to Renal Failure Patients
Title Providing support for families of chronic disease patients
Author Ayumi Kiriake The Japanese Red Cross Kyushu International College of Nursing
[ Summary ] Chronic disease patients and their families are strongly interconnected. Nursing staffs play important roles in providing support for these patients and their families with chronic disease. In this article, a trial concerning family classrooms, which is one of the programs that applied for the social support is explained. In the administration of family classrooms, we need to understand the family relationships of patients with chronic diseases. Determination of the wants and needs of both chronic disease patients and their families, and programs of family classrooms which consist of discussion of participants are vital. Interventions drawing on the power of patients’ families are more effective than methods employing one-sided knowledge, derived only from the patient's point of view.
戻る