臨牀透析 Vol.25 No.11(3-1)


特集名 腎不全患者への支援についての再考 --「指導」「教育」のあり方
題名 [ケース別にみた指導・教育]I. 慢性腎臓病における集団教育の実際
発刊年月 2009年 10月
著者 中島 由賀 聖路加国際病院腎センター・看護師
著者 高澤 亜美子 聖路加国際病院腎センター・看護師
著者 北村 眞理 聖路加国際病院腎センター・看護師
著者 土居 工 聖路加国際病院腎センター・看護師
著者 加曽利 良子 聖路加国際病院腎センター・看護師
著者 二ツ山 みゆき 聖路加国際病院腎センター・看護師
著者 瀧 史香 聖路加国際病院腎センター腎臓内科
著者 小松 康宏 聖路加国際病院腎センター腎臓内科
【 要旨 】 慢性腎臓病(CKD)の診療・ケアの目標は,患者のQOL向上,長期的な予後の改善である.治療の基本は薬物療法だけではなく,食事を含めた生活習慣の改善にあり,患者自身が病気,検査や治療の必要性について十分に理解していることが欠かせない.専門医の診療に加えて看護師を含む多職種によるチームアプローチが有効であり,われわれも以前からCKD専門外来を運営してきた.さらに,患者教育の一環として,医師や看護師による診察室での説明のほかに,グループで行う集団教育「そらまめ塾」を開発し実施してきた.プログラム開発にあたっては,ロジックモデルや教育学の手法を取り入れ,チーム全体で教育目標,方略,評価法を明確にして実践している.まだ発展途中であるが,これまでの取り組みを紹介する.
Theme Reconsideration of Support to Renal Failure Patients
Title Multidisciplinary group education program for chronic kidney disease
Author Yuka Nakajima Kidney Center, Department of Medicine, St. Luke's International Hospital
Author Amiko Takasawa Kidney Center, Department of Medicine, St. Luke's International Hospital
Author Mari Kitamura Kidney Center, Department of Medicine, St. Luke's International Hospital
Author Takumi Doi Kidney Center, Department of Medicine, St. Luke's International Hospital
Author Ryoko Kasori Kidney Center, Department of Medicine, St. Luke's International Hospital
Author Miyuki Futatsuyama Kidney Center, Department of Medicine, St. Luke's International Hospital
Author Fumika Taki Division of Nephrology, Department of Medicine, St. Luke's International Hospital
Author Yasuhiro Komatsu Division of Nephrology, Department of Medicine, St. Luke's International Hospital
[ Summary ] The ultimate goal of care for chronic kidney disease is to improve patient quality of life and longterm outcome. Life style modification and adherence to medication regimens necessitate the patients' understanding of the disease and its treatment. We have developed and opened a multidisciplinary chronic kidney disease clinic comprised of nephrological care, one on one nursing education, and a group education program known as the "Soramame Juku" or "Kidney Bean School". In developing our group education program, we adopted a logic model and implemented use of adult learning theory. We briefly describe the process of developing and implementing our group education program.
戻る