臨牀透析 Vol.25 No.11(2-3)


特集名 腎不全患者への支援についての再考 --「指導」「教育」のあり方
題名 [総論]III. 学習支援におけるコーチングの活用
発刊年月 2009年 10月
著者 下山 節子 日本赤十字九州国際看護大学
著者 江藤 節代 日本赤十字九州国際看護大学
【 要旨 】 慢性腎不全とともに生きる患者に対する学習療養支援のあり方は,患者のQOL の維持・向上に大きな影響を与える.コーチングとは,相手の可能性や意欲を引き出し,主体的に取り組むことができるようにするためのコミュニケーションスキルである.コーチングには,「傾聴」「承認」「質問」という三つの基本スキルがある.またコーチングをする場合,その流れをつくることが重要である.Sir John Whitmoreによって開発されたコーチングの五つの基本ステップ「GROWモデル」を示し,学習支援に必要なコーチング技法の活用について解説した.
Theme Reconsideration of Support to Renal Failure Patients
Title Learning support for renal treatment providers
Author Setsuko Shimoyama The Japanese Red Cross Kyushu International College of Nursing
Author Setsuyo Etou The Japanese Red Cross Kyushu International College of Nursing
[ Summary ] Support related to learning and treatment greatly influences the attainment, maintenance and enhancement of the QOL for patients with chronic renal failure. Coaching, which is a communication skill for developing the potentials and motivation of the client. It enables the client to act more independently while comprising the following three basic skills: "listening", "approving", and "asking questions". In addition, establishment of flow is essential to coaching. We present the "GROW model", a coaching technique developed by Sir John Whitmore that consists of five basic steps, and review the application of coaching techniques necessary for learning support.
戻る