特集名 | 腎不全患者への支援についての再考 --「指導」「教育」のあり方 | |
---|---|---|
題名 | [総論]III. 学習支援におけるコーチングの活用 | |
発刊年月 | 2009年 10月 | |
著者 | 下山 節子 | 日本赤十字九州国際看護大学 |
著者 | 江藤 節代 | 日本赤十字九州国際看護大学 |
【 要旨 】 | 慢性腎不全とともに生きる患者に対する学習療養支援のあり方は,患者のQOL の維持・向上に大きな影響を与える.コーチングとは,相手の可能性や意欲を引き出し,主体的に取り組むことができるようにするためのコミュニケーションスキルである.コーチングには,「傾聴」「承認」「質問」という三つの基本スキルがある.またコーチングをする場合,その流れをつくることが重要である.Sir John Whitmoreによって開発されたコーチングの五つの基本ステップ「GROWモデル」を示し,学習支援に必要なコーチング技法の活用について解説した. |
Theme | Reconsideration of Support to Renal Failure Patients | |
---|---|---|
Title | Learning support for renal treatment providers | |
Author | Setsuko Shimoyama | The Japanese Red Cross Kyushu International College of Nursing |
Author | Setsuyo Etou | The Japanese Red Cross Kyushu International College of Nursing |
[ Summary ] | Support related to learning and treatment greatly influences the attainment, maintenance and enhancement of the QOL for patients with chronic renal failure. Coaching, which is a communication skill for developing the potentials and motivation of the client. It enables the client to act more independently while comprising the following three basic skills: "listening", "approving", and "asking questions". In addition, establishment of flow is essential to coaching. We present the "GROW model", a coaching technique developed by Sir John Whitmore that consists of five basic steps, and review the application of coaching techniques necessary for learning support. |