特集名 | 腎不全患者への支援についての再考 --「指導」「教育」のあり方 | |
---|---|---|
題名 | [総論]I. 患者教育とその評価の考え方 | |
発刊年月 | 2009年 10月 | |
著者 | 河口 てる子 | 日本赤十字看護大学 |
【 要旨 】 | 「KAB(Knowledge,Attitude,Behavior)モデル」と呼ばれる知識提供型教育方法のみでは,教育効果という点で限界があり,現在では,多くの患者教育関連の理論やモデルが使用されている.たとえば,モデリング,自己効力,保健信念モデル,変化ステージモデルなどの多理論統合モデル,エンパワメントモデル,コーチング,成人のための学習理論,看護の教育的関わりモデルなどである.患者教育の評価の考え方では,これらアプローチの最初の成果は,感情や認知の変化として現れ,その後に行動の変化として現れる.検査データは行動と治療との総合効果として現れるものであるから,患者教育評価としては,感情や認知の変化,行動の変化と,段階を経たプロセスから総合評価するのが妥当である. |
Theme | Reconsideration of Support to Renal Failure Patients | |
---|---|---|
Title | Patient education and overview of related evaluations | |
Author | Teruko Kawaguchi | The Japanese Red Cross College of Nursing |
[ Summary ] | The KAB Model is the most popular patient educational theory. This model explains the relationship between knowledge and behavior. According to the model, individuals are given health related knowledge(K;knowledge)by their nurse or doctor. At that time, their attitude (A;Attitude) changes from being unhealthy to being healthy. Then their behavior(B;Behavior)changes from being unhealthy to being healthy. However, the model has one basic problem in that many people do not change their behavior. As this time, many theories and models are used by nurses. Example, Modeling, Self-Efficacy, Coaching the Health Belief Model, Prochaska's Transtheoretical Model composed of the Stages ofChange & Processes of Change, use of the Empowerment Model, Coaching and Andragogy. What is the evaluation index for patient education? The index of evaluations measures changes in emotions, levels of recognition, and behavior of individuals. |