臨牀透析 Vol.22 No.3(7-2)


特集名 透析看護における教育を再考する
題名 患者教育 (2) 透析導入期
発刊年月 2006年 03月
著者 瀧岡 明美 奈良県立三室病院看護部・看護師
【 要旨 】 緊急透析となり,「透析するのは人生の終わり」と危機状況に陥った患者への看護介入を「山勢の心理的危機対処プロセスモデル」を用いて各段階別にまとめた.入院時の「受動的対処段階」では,患者はショック性の危機状況で,「情動的対処段階」はもっとも不安定な状態であり,透析療法に対しての強い不安の言動が聞かれた.これらの時期は安全の確保と共感的・支持的に介入することでスムーズに「問題志向的対処段階」に移行でき,患者自ら透析療法に取り組み始めた.さらに情報提供や問題解決を促進させる援助により「適応段階」に至った.透析導入患者の心理的危機状態を素早く察知し,このモデルを活用することで,効果的に看護介入できる.
Theme Thinking Over Again About the Education in Dialysis Nursing
Title Providing care to introduce dialysis techniques to patients using “coping processes model with psychological crisis”
Author Akemi Takioka Department of Nursing, Mimuro Hospital
[ Summary ] A patient was seen who exhibited symptoms of critical psychological stress. She stated that, “her life was over”. Yamase's crisis coping model was applied for the care of this patient.
Emotional support was also provided, along with hemodialysis information. The patient eventually accepted her medical situation and was able to cope with it.
When we encounter potential hemodialysis patients we apply Yamase's model to provide high levels of patient care.
戻る