臨牀透析 Vol.21 No.5(5-3)


特集名 臨床工学技士周辺の最近の動向
題名 研究活動 (3) 養成学校教員に望まれる資質
発刊年月 2005年 05月
著者 廣瀬 稔 北里大学医療衛生学部臨床工学専攻・臨床工学技士
著者 小林 弘祐 北里大学医師
【 要旨 】 臨床工学技士は,高度な医療を安全に遂行するためには欠かすことのできない医療職種として徐々に認知されつつある.しかし,養成学校入学時に臨床工学または臨床工学技士の業務に対し十分に理解している学生が未だに少ない状況がある.そのため臨床工学の世界へ入ってくる学生を教育し,実際の臨床工学を実践する医療現場に送り出す臨床工学技士養成学校や,実際に教育および指導にあたる教員の役割は非常に重要である.本稿では,北里大学医療衛生学部での経験をもとに,臨床工学技士養成学校の教員として望まれる資質,そしてそれをいかに向上させるか,学生との人間関係などについて述べるとともに,臨床工学技士を目指す学生の資質向上のために教員として弛まない日々の努力が必要であることを強調した.
Theme Current Status in Clinical Engineering Technologists
Title Desired nature of instructors for training schools for clinical engineering
Author Minoru Hirose Department of Medical Engineering and Technology, School of Allied Health Sciences, Kitasato University
Author Hirosuke Kobayashi Kitasato University Doctor
[ Summary ] Clinical engineers have gradually been recognized as medical staff members who ensure the safety of advanced medical treatment. However, many students who enter training schools for clinical engineers do not fully understand clinical engineering. Therefore, the role of the instructor who trains clinical engineers is very important. This article describes the desired nature of instructors in these training schools for clinical engineers, how their qualities can be improved, and how good relations between instructors and students can be developed, based on our experiences at Kitasato University.
There are various ways to improve the quality of students' education, but we emphasize the efforts of instructors as the most important factor.
戻る