特集名 | 臨床工学技士周辺の最近の動向 | |
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題名 | 臨床業務 (1) 業務の目標管理と評価 | |
発刊年月 | 2005年 05月 | |
著者 | 金子 岩和 | 東京女子医科大学病院臨床工学部・臨床工学技士 |
【 要旨 】 | 目標管理とは,マネジメントの方法で,一人ひとりの働きを一つにまとめ,大きな成果を得るための組織的な活動である.個人の目標管理は、その組織の事業計画と方針である目標と密接に関連し,組織の目標と関連をもたせるとともに,自ら設定した目標を達成可能な水準とすることが大切である.また,上司は効果的な指導育成や援助を行い,達成できるよう環境を整えることが目標管理を成功させる鍵となる.目標管理 (達成) の評価は,上司との人間関係のほうが評価に大きな影響が出ることや,スタッフ一人ひとりに目標管理のルールがよく理解されず,結果的に管理者の主観や感覚で評価が決まってしまうことが多いといわれている. 目標管理の成功のポイントは,まず組織の目標をはっきりとさせ,「いつまでに・何を・どれくらい・どうする」といったように目標に期限を設定し,評価者が客観的に評価できるように定量化,数値化した基準を設けることである. |
Theme | Current Status in Clinical Engineering Technologists | |
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Title | Management objective and evaluation of clinical engineering service | |
Author | Iwakazu Kaneko | Department of Clinical Engineering, Tokyo Women's Medical University |
[ Summary ] | Management by objectives is one of techinque for achieving management goals. The type of control will determine the efficiency and result for the best possible outcome. Management by objectives does not evaluate service quantity. It is a system that evaluates the proportion for the goal which is achieved. In terms of the evaluation of objectives, the achievement of improved human relations between managers and subordinates is paramount. Therefore, it is important to further improve the training and evaluation of personnel. The main point concerning the success of management by objectives is that the key to success is the clarification plan for organization. |