臨牀透析 Vol.21 No.5(2-1)


特集名 臨床工学技士周辺の最近の動向
題名 学校教育 (1) 養成課程の大綱化
発刊年月 2005年 05月
著者 竹澤 真吾 鈴鹿医療科学大学医用工学部臨床工学科
【 要旨 】 国の規制緩和推進計画に基づき,臨床工学技士養成校のカリキュラムも大綱化がなされるようになった.これによって,各養成校で時代に即した内容の講義を行うとともに,養成校の特徴を出した人材育成が可能となった.今回行われた大綱化は従来と比較してどのように異なるのか,また,それによって将来どのような人材が社会へ出ていくのかについて述べる.
Theme Current Status in Clinical Engineering Technologists
Title Outline of school curriculum reforms
Author Shingo Takesawa Faculty of Medical Engineering, Suzuka University of Medical Science
[ Summary ] According to the Japanese plan for deregulation released in 1998, the curriculum for clinical engineering was also reformed. This reform outline makes it possible to arrange the curriculum of each school every year with minor reports to the government. The professors produce their unique lectures within this outline. This paper reports on the guidelines for new curriculum and the future plans of schools for clinical engineers.
戻る