特集名 | クリニカルパスの透析医療への応用 | |
---|---|---|
題名 | 慢性腎不全保存期から透析導入期の効果的指導の検討 -- クリニカルパスとLANの活用 | |
発刊年月 | 2001年 05月 | |
著者 | 近藤 久美子 | 北見循環器クリニック看護部 |
著者 | 藤原 紅 | 北見循環器クリニック看護部 |
著者 | 栗田 みつ子 | 北見循環器クリニック看護部 |
【 要旨 】 | 透析患者の予後は導入期指導の成否に大きく依存している.そのため患者の保存期から透析導入期までの指導を,継続的かつ統一的に行い,セルフケア能力・QOLの向上,生命予後の改善に繋げることが求められる.従来のチェックリスト指導では,指導状況が不明瞭,適時指導が行われず,継続性に欠けるなど問題点が多かった.そこで,より効果的な指導を目指しクリニカルパスを導入実践した.パス導入により大幅に改善された点は,指導内容とその時期の標準化,各セクションごと,および各セクション間の継続性,ケアの均質化であった.クリニカルパスを用いた指導は,患者用パスの活用によるインフォームド・コンセントの充実,早期からの透析医療に対する患者・家族の知識習得,セルフケア能力の向上とQOL向上への有効な指導方法であると考えられる. |
Theme | Application of Clinical Path for Dialysis Treatment | |
---|---|---|
Title | Practical guidance for chronic renal insufficiency patient from conservative period to early hemodialysis period -- Application of critical path and local area network | |
Author | Kumiko Kondou | Medical corporation Kouseikai Kitami Cardiorenal Clinic |
Author | Kurenai Fujiwara | Medical corporation Kouseikai Kitami Cardiorenal Clinic |
Author | Mitsuko Kurita | Medical corporation Kouseikai Kitami Cardiorenal Clinic |
[ Summary ] | The prognoses for hemodialysis patients depends, for the most part, on successful education during the introduction period. Therefore, we must continuously instruct patients, in order to gain the advantages of self care and a high quality of life in order to improve the patient's prognosis. The major problems with the old guidance system, using checklist, is that it is unclear, lacks adequate timing and continuity. We introduced the concept of a critical path and realized the need for more practical guidance. The critical path improve approach may many aspects of patient care for instance, standardization of instruction contents and timing, continuation of intra-section and inter-sections, and qualifing care. Patients and their families may receive adequate informed consent and hemodialysis knowledge in initial period by using this method. We conclude that guidance using critical path methods, is useful for improving patient's quality of life and achiving self-care ability. |