臨牀透析 Vol.16 No.4(3-1)


特集名 透析看護におけるエキスパートナースを目指して
題名 看護系大学におけるエキスパートナース育成のためのカリキュラム
発刊年月 2000年 03月
著者 林 優子 岡山大学医学部保健学科看護学専攻
【 要旨 】 本論文では,看護系大学における看護学教育を,エキスパートナース育成と関連づけて,以下の視点から論述した.すなわち,(1) 看護専門職に期待される像と看護系大学における教育の理念,(2) 基礎看護教育としての看護学教育,(3) 慢性腎不全看護の専門性を方向づけるカリキュラム,(4) エキスパートナースを目指した継続教育への期待,である.まず, 4年制大学における看護学教育は看護専門職の基礎づくりであること,そのための教育について岡山大学医学部保健学科看護学専攻のカリキュラムを紹介して説明した.また,本大学の慢性腎不全看護の専門性を方向づけるカリキュラムでは,看護実践を重視した学習を強調した.さらに,看護婦は,臨床の場において専門的知識と技術に基づいた看護実践を積み重ねることによって,エキスパートナースとして成長していくのであり,現場の継続教育が重要であることを述べた.
Theme Aspire to Be Expert Nurse in Dialysis Nursing
Title A curriculum for the training of expert nurses in a nursing university
Author Yuko Hayashi Department of Nursing, Faculty of Health Sciences, Okayama University, Medical School
[ Summary ] In this thesis, the author describes nursing education in a nursing university, in view of the following, linking it to the training of expert nurses; 1) the image expected of nursing professionals and the philosophy associated with nursing education, 2) nursing education as a base of the professional nurse, 3) a curriculum which establishes the professionalism of nursing for patients with chronic renal failure, 4) expectations for continued education of nurses, who will expert professionals. First, the author describes that nursing education in undergraduate courses is used to establish a base of the nursing professional. Then the curriculum of the of Nursing, Faculty of Health Sciences, Okayama University Medical School is introduced to explain the role of nursing education, including nursing for patients with chronic renal failure. The author then stresses that great importance should be attached to nursing intervention in nursing education. Furthermore the author explains that it is necessary to continue nursing education in a clinical setting (hospitals or other medical locations) as nurses develop to become experts through their experience in nursing intervention.
戻る