臨牀透析 Vol.14 No.3(3-1-2)


特集名 透析看護 -- 質の改善をどう追求するか
題名 質改善への取組み (1)"セカンド"を育てる [2] プリセプターシップによる新人教育を通じて
発刊年月 1998年 03月
著者 内田 明子 千葉社会保険病院・看護婦
【 要旨 】 プリセプターシップは新人教育の一方法であるが,同時に指導にあたるプリセプターの成長にも大きな効果をもつ.
透析の専門知識・技術,これまでの看護経験を統合し,新人に看護モデルを示すことがプリセプター自身の看護実践能力を高める.
プリセプターとして新人と相互に認め合うことや,周囲のスタッフからの協力を得るための行動をとるなかで,集団のチームワークを盛り立てていく対人関係能力や,物事を広い視野から眺め,判断力,分析力,意志決定能力を養う.また,プリセプターとしての達成感は,リーダーとして,専門職としてのプライドを築くことができ,さらなる意欲を引き出すことになる.
Theme Dialysis Nursing -- How can we pursue the improvement of the quality of nursing
Title Training "the second" nurse -- Through preceptorship
Author Akiko Uchida Department of nursing, Chiba Social Insurance Hospital
[ Summary ] The preceptorship, which is one of the educational programs for novice nurses, facilitates the preceptor's professional growth. Preceptorship experience which makes the nurse's endeavor to integrate knowledge and skills into clinical experience and to act as a professional role model enhances the nurse's skilled practice. Preceptorship experience which makes preceptor-preceptee relationship and professional socialization develops competencies to enhance personal relations in the teamwork. It also develops clinical judgment, critical thinking and self-determination. A feeling of achievement through preceptorship experience can establish pride as a leader and a specialist and heighten the nurse's will to work.
戻る