臨牀透析 Vol.14 No.3(1-2-1)


特集名 透析看護 -- 質の改善をどう追求するか
題名 スタッフレベルの質の評価 (2) 指導者の評価 [1] 透析室新人看護婦指導のポイント -- 新人看護婦教育プログラムを活用して
発刊年月 1998年 03月
著者 春木谷 マキ子 大阪府立病院人工透析室・看護婦
【 要旨 】 透析技術の進歩,これに伴う患者背景の変化に対応するためには,透析看護学との認識に立って知識や能力を高める必要がある.
このような観点から,透析室新人看護婦教育においても,指導や評価を行うわれわれがまず率先して学習する態度が必須であろう.逆説的に言えば,新人から学ぶという態度が必要である.実際の指導には具体的な教育プログラムが有用であり,指導する側からの評価と再指導,される側の自己評価が必要である.
さらに重要なことは,常に共通の"看護の視点"を確認することである.この上に立って初めて,透析看護婦として,ともに育ち合える土壌が確立されるものと信ずる.
Theme Dialysis Nursing -- How can we pursue the improvement of the quality of nursing
Title The leader's evaluation -- Guidance for new staff by personal changes in dialysis division of our hospital ; usefulness of the program for education
Author Makiko Harukidani Department of Nephrology, Osaka Prefectural Hospital
[ Summary ] We need to develop the knowledge and the ability of nursing care to cope with the progress in dialysis therapy and the change in patients' situations. From this point of view, it is necessary for the director/teacher to take the initiative in learning about education for new staff in the dialysis unit. In other words, the director/teacher needs to have an attitude that will let him or her learn from the learner. A practical program of education for dialysis nursing care is useful. It is necessary to evaluate, and have revisions by a director/teacher and self-evaluations by the new staff. It is most important to have a common "point of view on nursing care" between the director/teacher and as new staff. This common understanding is necessary to create successes with the staff's education as special dialysis nurses.
戻る