臨牀透析 Vol.14 No.3(1-1-1)


特集名 透析看護 -- 質の改善をどう追求するか
題名 スタッフレベルの質の評価 (1) 1年未満のスタッフの自己評価 [1] 受持ち看護制を通じての学習と今後の課題
発刊年月 1998年 03月
著者 林 さゆり 大阪府立病院人工透析室・看護婦
【 要旨 】 本特集I章(2)-1.(春木谷)に述べられているように,当院透析室の新人教育には,各時期ごとに達成目標が設定された3年間にわたる教育プログラムが用意されており,系統立った指導や評価を受けることが可能である.しかし,教育の場では,受ける側の自己評価も非常に重要であることが指摘されている.本稿では1年間の勤務経験を振り返り,透析看護について考察した.
機器操作の習熟のみに追われた配属当初から比べて多少余裕ができると,複雑な身体的合併症や精神的ケアの重要性,社会的問題の大きさ,医師・臨床工学技士・MSWなどとの連携の必要性も痛感するようになった.2年目からはエキスパートナースを目指しさらに努力しなければならない.また,当院の教育プログラムにも自己評価項目の追加を提案し,ともに学習するような環境をつくっていきたいと考える.
Theme Dialysis Nursing -- How can we pursue the improvement of the quality of nursing
Title Self-evaluation of new nurses -- Self-evaluation on the first year in the dialysis unit and next subject
Author Sayuri Hayashi Department of Nephrology, Osaka Prefectural Hospital
[ Summary ] Our dialysis unit provides a three year educational program that has set goals of accomplishment in every educational period. The learners are able to receive systematic guidance and evaluation. It has been suggested that self-evaluation by learners is very important to this education. In this article, I will evaluate the dialysis nursing care observed during one year of work in the dialysis unit. I Iearned the frequent tasks (such as the operation of dialysis equipment) as the first step of my training. I realized the importance of psychological and physical care for patients, well as the serious social problems and the necessity for co-operation between physician, technician and MSW on my second step of learning. I will do my best to be a special dialysis nurse in the second year of training. I will offer supplementary self-evaluations of the educational program in our dialysis unit and attempt to make a good environment for learning with others.
戻る