臨牀透析 Vol.20 No.10(3-6)


特集名 透析医療におけるコミュニケーションスキル
題名 [腎不全看護におけるコミュニケーション]問題行動のある透析患者に対して -- 透析拒否・自殺企図のある患者と関わって
発刊年月 2004年 09月
著者 加藤 こずえ JR東海総合病院血液浄化センター・看護師
【 要旨 】 透析医療はエンドレス治療であり,患者にとってはかなりのストレスである.そんな時,患者は攻撃的な態度・拒否的な態度になることがある.このような患者に医療従事者はその言動のみで判断し,「わがまま,手に負えない,困った患者」「こんな患者どこかに行けば」「関わりたくない患者」といった感情を募らせがちであるが,強い忍耐とゆとりのある理解的な態度が求められる.また,考えなくてはならないのが,その奥深い問題を理解し接していくことの重要性である.その手段としてコミュニケーション技術を身に付け患者と関わり,サポートしていかねばならない.
Theme Communication Skill in the Dialysis Medical Treatment
Title Concerns for patients who reject dialysis or intend suicide
Author Kozue Kato Department of Nursing, JR Tokai General Hospital
[ Summary ] Dialysis treatment is a form of treatment which will continue for life. Therefore, patients' stress levels are high. The dialysis patient may develop an offensive attitude or fall into a state of denial. Dialysis nurses must deal with their emotions, including feelings patients are selfish, troublemakers or not concerned.
Dialysis nurses are asked to assume an attitude of understanding strong endurance and patience. Moreover, it is important to understand the deep problems which dialysis patients have and to communicate with them. Communication technology has been developed for that means, and we must do everything possible to support it.
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