特集名 | 透析医療におけるコミュニケーションスキル | |
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題名 | [各論]看護におけるカウンセリングの技法 | |
発刊年月 | 2004年 09月 | |
著者 | 白井 幸子 | ルーテル学院大学文学部神学科/臨床心理士 |
【 要旨 】 | 看護におけるカウンセリングは,一般の状況におけるカウンセリングのように,カウンセラーとクライエント (問題があって相談に来られる人) の役割がはっきり意識されているわけではない.さまざまな臨床の場における何気ない看護師と患者の会話ややりとりが自然にカウンセリングの場となる. 本稿においては,はじめにカウンセラーに必要な基本的態度について述べ,次いで,看護の現場でどのようにカウンセリングを進めるかに関して, (1) クライエントにペース合わせをし,信頼関係を築くこと, (2) 傾聴し,承認し,確認すること, (3) 肯定的なストロークを与えること, (4) 楽しみや喜びの要素を豊かに取り入れることの大切さを述べた. |
Theme | Communication Skill in the Dialysis Medical Treatment | |
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Title | Counseling skills for nurses | |
Author | Sachiko Shirai | Japan Lutheran College |
[ Summary ] | This article deals with how counseling skills are used in the area of nursing care. The article focuses on : I. Basic attitudes counselors should take II. How to develop counseling for nursing care (1) Establishing rapport with patients (2) Listening, acknowledging, and validating patient statements (3) Giving patients positive emotional support (4) Producing elements of pleasure and excitement |